2-ci tip diabet, bədənimizin insulin istifadəsində effektiv olmamasından yaranır. İnsulin, şəkərin qandan hüceyrələrə daşınmasına kömək edən hormondur. İnsulin effektivliyini itirdikdə, qan şəkəri səviyyələri artır və zamanla bir çox orqana zərər verə bilər.
Obezlik, 2-ci tip diabet üçün ən güclü risk faktorlarından biridir. Ancaq bəzi insanlar obez olmadan da 2-ci tip diabet inkişaf etdirir. Alimlər bu xəstə qrupunda insulin müqavimətinin niyə baş verdiyini araşdırmağa davam edirlər.
Braziliyanın Nutrients jurnalında dərc edilmiş son araşdırma, balıq yağından əldə olunan omega-3 yağ turşularının obez olmayan 2-ci tip diabetdə insulin müqavimətini və iltihabı azalda biləcəyini göstərir. Tapıntılar siçanlar üzərində aparılmış tədqiqatlardan gəlir, lakin onlar iltihabın diabetə necə təsir etdiyinə dair vacib əlamətlər təqdim edir.

İnsulin müqavimətinin başa düşülməsi
İnsulin müqaviməti, əzələlərdə, qaraciyərdə və yağ toxumasındakı hüceyrələrin insulinə zəif reaksiya verdiyi zaman baş verir. nəticədə, şəkər qan dövranında qalır və hüceyrələrə daxil olmur.
Pankreas daha çox insulin istehsal etməklə reaksiya verir. Zamanla, pankreas bədənin tələblərinə cavab verməkdə çətinlik çəkə bilər. Qan şəkəri səviyyələri artır və diabet inkişaf edir.
Çoxlu tədqiqatçılar artıq insulin müqavimətini həm metabolik problem, həm də iltihabi problem kimi görürlər. Xroniki iltihab insulin siqnalını poza bilər və hüceyrələrin insulinə cavab verməsini çətinləşdirə bilər.
2-ci tip diabet obezlik olmadan baş verə bilər
Bir çox insan 2-ci tip diabeti artıq çəki ilə əlaqələndirir. Obezlik riskini artırsa da, 2-ci tip diabetin olan hər kəs artıq çəkili deyil.
Tədqiqatçılar dünyada 2-ci tip diabeti olan insanların təxminən 15%-nin obez olmadığını qiymətləndirirlər.
Alimlər bu qrupda diabetin yaranmasına bir neçə amilin səbəb olduğunu düşünürlər, bunlar arasında:
- Genetik amillər
- Anormal immun reaksiyaları
- Xroniki iltihab
- Sindirim sistemi funksiyalarında dəyişikliklər
- Hormon siqnalında dəyişikliklər.
Bu xəstələrdə obezlik olmaya görə, tədqiqatçılar insulin müqavimətini sürən fərqli biologiya mexanizmlərinin olduğunu düşünürlər.
Tədqiqatçılar balıq yağını necə araşdırdılar
Tədqiqat qrupu, obez olmayan 2-ci tip diabet üçün yaxşı təsdiqlənmiş heyvan modeli olan Goto-Kakizaki siçanlarını istifadə etdi.
Tədqiqatçılar, siçanlara 8 həftə ərzində həftədə üç dəfə balıq yağı əlavələri verdilər. Balıq yağı iki vacib omega-3 yağ turşusunu ehtiva edirdi:
- Ekosapentaenoik turşusu
- Dokozaheksaenoik turşusu.
Müalicə dövründən sonra, tədqiqatçılar qan şəkəri, xolesterol səviyyələri, iltihabını göstəriciləri və insulin müqavimətini ölçdülər.
Balıq yağı bir neçə metabolik göstəricini yaxşılaşdırdı
Balıq yağı alan siçanlar müalicə olunmayan siçanlarla müqayisədə bir neçə yaxşılaşma göstərdilər.
Tədqiqatçılar insulin müqavimətinin azaldığını, daha yaxşı şəkər nəzarəti, aşağı iltihabi fəaliyyəti, aşağı ümumi xolesterolu, aşağı aşağı sıxlıq lipoprotein xolesterolunu və aşağı trikqliserid səviyyələrini müşahidə etdilər.
Bu tapıntılar, omega-3 yağ turşularının həm metabolizmi, həm də iltihabı təsir edə biləcəyini göstərir.
İltihabın diabetdəki rolu
İltihab, bədənin infeksiyalarla mübarizəsində və yaraların təmiri üçün kömək edən təbii müdafiə mexanizmidir.
Ancaq xroniki iltihab zərərli ola bilər. Davamlı iltihabi fəaliyyət, normal insulin siqnalını poza və insulin müqavimətini artır bilər.
Çoxlu immun hüceyrələri, sitokin adlanan zülalları istehsal edir. Bəzi sitokinlər iltihabı artırır, digər sitokinlər isə onu nəzarətdə saxlayır.
Obezliklə bağlı diabeti olan insanlarda, böyümüş yağ toxuması tez-tez iltihabi sitokinlər ifraz edir. Bu sitokinlər insulin müqavimətinin yaranmasına səbəb olur.
Tədqiqatçılar obez olmayan diabetdə də bənzər iltihabi proseslərin baş verə biləcəyini tapıblar, hətta artıq bədən yağı olmadan.
Balıq yağının immun hüceyrələrinə təsiri
Bu tədqiqat, immun reaksiyaları tənzimləməyə kömək edən ağ qan hüceyrələri olan limfositlərə fokuslandı.
Əvvəlki tədqiqatlar, obez olmayan diabetik siçanların iltihabi siqnal istehsalında artım olduğunu göstərmişdir.
Balıq yağı əlavələri bu immun hüceyrələrinin davranışını dəyişmiş kimi görünür.
Tədqiqatçılar pro-iltihablı limfositlərin fəaliyyətinin azaldığını, iltihabi T-helper 1 hüceyrələrinin sayının azaldığını, iltihabi T-helper 17 hüceyrələrinin sayının azaldığını və tənzimləyici T-cərrahlarının sayının artığını müşahidə etdilər.
Tənzimləyici T-cərrahları, artıq immun reaksiyalarını nəzarətdə saxlayır və iltihabı məhdudlaşdırır.
Bu dəyişiklik, bədənin daxilində daha anti-iltihablı bir mühit yaratdı.
Omega-3 yağ turşuları insulin müqavimətini necə azalda bilər
Tədqiqatçılar, omega-3 yağ turşularının immun fəaliyyətinin balansını dəyişdirməklə insulin hissiyatını artırdığını düşünürlər.
İltihabi siqnallar azaldıqda, insulin siqnal yolları daha effektiv işləyə bilər.
Nəticədə, hüceyrələr insulinə daha yaxşı cavab verir, şəkər hüceylərə daha səmərəli daxil olur, qan şəkəri səviyyələri daha asan idarə olunur və metabolik sağlamlıq yaxşılaşır.
Bu mexanizm, balıq yağının diabetik siçanlar arasında insulin müqavimətini azalda biləcəyini izah edə bilər.
İnsanlar üzərindəki tədqiqatlardan sübutlar
Braziliya tədqiqatı heyvanlar üzərində həyata keçirilib, insanlar üzərində deyil. Buna görə də tapıntılar, balıq yağıın insanlarda eyni təsirləri verdiyini sübut etmir.
Ancaq son dövrlərdə insanlar üzərindəki tədqiqatlar buna bənzər meyilləri bildirmişdir.
2025-ci ildə dərc edilmiş təsadüfi klinik sınaq, sağlam orta yaşlı və yaşlı insanlarda balıq yağı əlavələrinin tədqiqini aparmışdır. Tədqiqatçılar qan içində omega-3 yağ turşuları səviyyələrinin artımı ilə birlikdə boş mədədə insulin səviyyələrinin və insulin müqavimətinin göstəricilərinin azaldığını tapdılar.
2024-cü ildə dərc olunmuş digər bir tədqiqat, 2-ci tip diabeti olan insanları nəzərdən keçirdi və omega-3 səviyyələri ilə uzunmüddətli qan şəkəri nəzarəti arasında bir əlaqə tapdı. Tədqiqatçılar omega-3 qəbulunun diabetin idarə edilməsinə təsir edə biləcəyinə işarə etdilər, baxmayaraq ki, bu mövzu mübahisəlidir.
Bu tapıntılar daha çox araşdırmanı dəstəkləyir, lakin balıq yağını diabet üçün müalicə olaraq təsdiq etmir.
Bu tədqiqatın vacib məhdudiyyətləri
Tədqiqatın nəticələrini şərh edərkən bir neçə məhdudiyyət nəzərə alınmalıdır.
Birincisi, araşdırma insanların əvəzinə siçanlar üzərindədir. Heyvan tədqiqatları tədqiqatçılara biologiya mexanizmlərini anlamaqda kömək edir, lakin insan reaksiya fərqli ola bilər.
İkincisi, tədqiqatçılar hələ obez olmayan 2-ci tip diabetli insanlar üçün ideal omega-3 yağ turşusu dozunu müəyyən etməyiblər.
Üçüncüsü, alimlər hələ hansı omega-3 formulalarının ən böyük faydaları təmin etdiyini müəyyən etməlidirlər.
Bu tapıntılara əsaslanaraq həkimlərin spesifik tövsiyələr verə bilməsi üçün insanlarda geniş klinik sınaqların keçirilməsi vacib olacaq.
Referans sənədi:
São Paulo Tədqiqat Fondu (FAPESP). Omega-3 yağ turşuları limfositlərin iltihabi xüsusiyyətlərini zəiflədir və obez olmayan diabetik goto-kakizaki siçanlarında qlisemik nəzarəti yaxşılaşdırır. Nutrients, 2024; 16 (23): 4106 DOI: 10.3390/nu16234106


